person_outline
phone
Інструкція з проведення щоквартального інструктажу з водіями
навчального закладу з безпеки руху на IV квартал

І. Погодні, дорожні та інші умови в осінньо-зимовий період

Дорожньо-погодні умови для транспортних засобів погіршуються у зв'язку з випаданням частих дощів, снігу, внаслідок мокрої слизької проїжджої частини, ожеледиці, а також густих туманів. Кінець літніх канікул та масовий рух дітей до школи, зменшення світлового часу доби - все це ускладнює роботу водія. Якщо транспортний засіб рухається по мокрій дорозі, водій не повинен робити різких рухів кермом і різко гальмувати. Потрібно також врахувати й те, що гальмівний шлях на мокрій дорозі збільшується в 2—3 рази. При несприятливих погодньо-дорожніх умовах обмежується видимість, а тому забороняється обгін транспортних засобів. Проїжджаючи повз велике скупчення людей водій повинен бути обережним, обов'язково зменшувати швидкість руху. Особливо бути уважним водій повинен при проїзді зупинок транспорту загального користування. Умови експлуатації транспортних засобів стають більш складними, навантаження на водія зростає, більшу частину свого робочого часу він знаходиться в напруженому стані. В цей період, як ніколи, повинен дотримуватися режим роботи і відпочинку водія. Забезпечення безпеки руху автомобілів в несприятливих умовах, в тому числі і вночі, досягається при надійному функціонуванні системи водій-автомобіль-дорога. Фізичне поняття системи міститься в комплексі дій водія, в процесі управління автомобілем у різних дорожньо-транспортних ситуаціях. Автомобільний парк постійно збільшується. Відповідно збільшується щільність та інтенсивність руху транспортних засобів на дорогах та вулицях міст, проте цей розподіл інтенсивності руху не є рівномірним. Він змінюється в залежності від багатьох факторів, особливо різко скорочується у перші години доби. Інтенсивність руху в темні часи доби різко скорочується і становить біля 10% середньодобової інтенсивності. Відповідно до цього і число ДТП теж повинно зменшуватись. Однак, статистичні дані кількох років показують, що це не зовсім так. Якщо на одну годину світлового часу на ряд міст припадає 3,8 ДТП, то в нічний час – 7,1 ДТП. Мовлячи про збільшення небехпеки руху в нічний час, потрібно розглядати чпецифічні причини, властиві темному часу доби. У зв¢язку з цим. Не дивлячись нав значне зниження інтенсивності руху в темні часи, збільшується абсолютне і питоме число пригод і  небезпека руху. Основні причини ДТП у нічний час доби відбуваються через обмежену видимість. Зменшення видимості в темні часи доби може відбуватися з двох основних причин: обмежена по всіх необхідних напрямках освітленість дороги та засліплення водія фарами зустрічних автомобілів.

ІІ. Забезпечення безпеки руху при здійсненні перевезень у складних погодних умовах

 Жовтень – це місяць збирання цукрових буряків та інших сільсько-господарських продуктів. Більшість багатокілометрових доріг без покриття. Дощі погіршують на них рух, а в суху погоду піднімається курява, яка обмежує видимість. Це потребує значно більшої мастерності і особливої пильності від водія по безаварійному керуванню автотранспортом.
При водінні автопоїздів потрібно враховувати періодичне відхилення причепа в різні сторони від траєкторії руху автомобіля.
Надмірний рух на великих швидкостях призводить до перевитрати пального, зносу шин, деталей та агрегатів автомобіля.
Швидкість руху транспортного засобу в допустимій мірі вибирає сам водій. При цьому необхідно враховувати інтенсивність руху транспортних засобів та пішоходів, ширину та стан проїжджої частини дороги і її видимості в усіх напрямках, атмосферні умови (ожеледиця, дощ та ін.), технічний стан транспортного засобу, особливості вантажу, який перевозиться та ін.
Водій повинен вибирати таку швидкість руху, щоб мати можливість виконувати всі необхідні дії щодо керування транспортним засобом, забезпечити безпеку і зручність усіх учасників дорожнього руху.

ІІІ. Метеорологічні умови і безпека руху

Метеорологічні умови впливають на безпеку руху. Восени й взимку значно погіршується видимість в тумані. Коли йде дощ, сніг, курява. Рух в густому тумані небехпечний тим, що знижується дальність зору. Погіршується відчуття дороги й здатність водія орієнтуватися в навколишніх умовах.
Під час туману дорожні об¢єкти, перещкоди, зустрічні та попутні транспортні засоби здаються в два-три рази віддаленішими, наж насправді.
В цих умовах лише червоне світлдо добре видно. Тому в дощ, туман і в інших умовах обмеженої видимості рекомендується користуватися протитуманними фарами з жовтим світлом.
У залежності від густоти туману. Дощу та інших несприятливих умов видимості необхідно вмикати прилади освітлення на автомобілях у таких поєднаннях:
ü слабкі тумани і дощі, коли видимість дороги в дальньому світлі фар не менш як 100 метрів, - потрібно поєднувати дальнє світло з протитуманними фарами, при появі зустрічних транспортних засобів необхідно переключити фари на ближнє світло, а протитуманні погасити;
ü тумани середньої густоти і зливи, коли при дальньому світлі фар виникає світлова стіна, яка не дає можливості дивитися за рухом, - фари в режимі ближнього світла і протитуманні фари як при одиночному русі, так і при роз¢їзді з зустрічним транспортом;
ü густі тумани і сильні дощові зливи, при яких дальність зору при ближньому світлі фар не перевищує 10 м, - лише протитуманні фари. В таких умовах водій повинен вибирати швидкість, яка змогла б забезпечити безпеку руху транспорту, в разі появи небезпеки – повну зупинку транспортного засобу.
Під час руху в куряві з обмеженою видимістю водій повинен рухатися з такою швидкістю, яка б забезпечувала мінімальне підняття куряви. Відстань між транспортними засобами збільшується настільки, щоб водію було видно відстань не менше величини гальмівного шляху після осідання куряви.
У випадку руху в хмарі куряви з обмеженою видимістю водій повинен включати освітлення спереду і ззаду транспортного засобу, подавіати звукові сигнали і відповідати на них, бути особливо обережним, не обганяти інші транспортні засоби, суворо дотримуватися правої сторони.