person_outline
phone
Інструкція з проведення щоквартального інструктажу
з водіями навчального закладу з безпеки руху на І квартал

І. Особливості погодних та дорожніх умов в наступаючому періоді експлуатації

Наступаючий період експлуатації транспортних засобів характеризується снігопадами, різкими перемінами температури, короткочасністю світлового дня, а також складними дорожньо-кліматичними умовами. В цей період водій транспортного засобу повинен бути обережним і пильним до дорожніх обставин, сконцентрувати максимальну увагу й проявити професійну майстерність. Правильне користування гальмами на слизьких ділянках доріг має велике значення щодо забезпечення безпеки руху. При різкому гальмуванні на слизькій ділянці дороги колеса автомобіля легко блокуються, можливий занос і перекидання. В цих умовах необхідно використовувати пульсуюче гальмування (частим натиском на педаль гальм), щоб запобігти блокуванню коліс. Найефективнішим методом гальмування в таких умовах є комбіноване гальмування, тобто гальмування двигуном при одночасному плавному пригальмовуванні ножними гальмами. При цьому потрібно враховувати значне збільшення гальмівного шляху транспортних засобів на слизькому покритті. Об'їжджаючи транспортні засоби громадського користування, необхідно заздалегідь зменшити швидкість, збільшити інтервал, оскільки є можливість несподіваної появи пішоходів транспортного засобу, який є поряд. Перед зупинкою транспортного засобу необхідно заздалегідь ввімкнути покажчик повороту направо і потім починати плавне гальмування. На слизькій поверхні дороги перед зупинкою рекомендується перейти на нижчу швидкість:
- переключення швидкостей, відпускання і натиск на педаль дросельної заслінки проводиться плавно. Зміну напрямку руху (поворот) рульового колеса необхідно проводити без ривків, плавно;
- забороняється одночасне маневрування і гальмування.
Під час руху в нічний час доби водій повинен на неосвітлених ділянках дороги ввімкнути ближнє або дальнє світло фар, а на освітлених – ближнє світло фар з габаритними вогнями. Дальнє світло фар повинне бути переключене на ближнє не менш як за 150 м до транспортного засобу, який рухається назустріч. При стоянці і зупинці на неосвітлених ділянках дороги, в темний час доби і в умовах недостатньої видимості на транспортному засобі повинні бути включені габаритні чи стоянкові вогні, при їх несправності транс- портний засіб відвести за межі дороги. Якщо це неможливо, водій повинен ввімкнути аварійну сигналізацію, а при її відсутності виставити на відстані 15-20 м (в населених пунктах) і 30-40 м (поза ними) від транспортного засобу знак аварійної зупинки або мигаючий червоний ліхтар. Швидкість вибирається з врахуванням видимості. Видимість визначається відстанню, на якій водій може чітко визначити стан дорожнього покриття і його елементи (краї проїжджої частини, обочини). Не допускається виїзд з гаража на лінію без вогнегасника, медичної аптечки, упорних клинів, знака аварійної зупинки. Водій повинен пам'ятати, що ДТП можна запобігти, якщо виконувати всі правила управління транспортним засобом у складних дорожньо-кліматичних умовах.

II. Роль пішохода в дорожньому русі

Порушення Правил дорожнього руху пішоходами є причиною більше однієї четвертої частини аварійності (статистичні пригоди). Аварійність, пов'язана з недисциплінованістю пішоходів, має тенденцію до росту. Складність полягає в тому, що поведінка пішоходів важче піддається регламентації, ніж поведінка водія. В зв'язку з цим при проїзді пішохідних переходів, де рух регламентує ввімкнутий жовтий мигаючий сигнал світлофора, водій повинен підвищити пильність і бути готовим при необхідності зупинити транспортний засіб. При повороті ліворуч або праворуч водій повинен пропускати пішоходів, які переходять проїжджу частину дороги, на яку він повертає. Основу безпеки дорожнього руху забезпечує свідоме відношення водія до оточуючих. Особливу уважність водій повинен проявити при проїзді зупинок трамвая, тролейбуса, автобуса. Під'їжджаючи до зупинки, водій повинен підвищити увагу, зменшити швидкість руху транспортного засобу, збільшити інтервал безпеки руху, випереджати безрейкові транспортні засоби тільки з лівої сторони. Водій повинен бути особливо уважним, обережним, зменшити швидкість транспортного засобу на ділянках дороги, де проводяться оперативні змагання, проїжджаючи повз велосипедистів, місця скупчення людей (стадіони, кінотеатри, місцеві парки, дитячі садочки). 

III. Особливості роботи "першозимників"

Важливим фактором забезпечення безаварійної роботи на автомобільному транспорті є робота з водіями, які вперше поступають на роботу "першозимників". Цьому складу водіїв потрібно приділяти особливу увагу. Для цієї категорії водіїв необхідно створити такі умови праці, щоб у перший календарний місяць обсяг їхньої роботи з перевезення вантажів був зменшений на 15 % порівняно з нормою, встановленою на данному підприємстві, а кожен наступний календарний місяць навантаження необхідно збільшувати і доводити до норми. Не рекомендується в перші три календарні місяці "першозимникам" планувати роботу в нічні години. Робочий час кожного календарного дня такого водія не повинен перевищувати 7 год., і виконувати вони повинні в основному місцеві перевезення. Відрядження з відривом від основної бази, а також залучення водіїв "першозимників" на ремонтні роботи транспортних засобів не рекомендується. Водіям-наставникам більше приділяти уваги навчанню водіїв професійної майстерності при управлінні транспортним засобом, які вперше поступили на роботу, доки їхній рівень підготовки не буде доведений до рівня професійної майстерності.